Co to jest marketing automation?

Co to jest marketing automation? 

Polecne i promocje

Marketing automation – jako marketer pewnie nie raz o słyszałeś/-aś to pojęcie. Ale czy na pewno wiesz, co oznacza? Czy rozumiesz, jak działa automatyzacja marketingu i jakie problemy rozwiązuje? W poniższym artykule odpowiadamy na te pytania. Owocnej lektury! 

 

Co to jest marketing automation? 

Marketing automation to nic innego jak zautomatyzowanie wybranych procesów marketingowych za pomocą narzędzi takich jak np. platforma ExpertSender. Zadania, które można zautomatyzować, to m.in. wysyłanie kampanii e-mailowych i SMS-owych, ustawianie powiadomień web push oraz mobile push, a nawet publikowanie treści czy kampanii reklamowych w social media. Wszystko to może dziać się samo – po odpowiednim skonfigurowaniu ustawień zgodnie z przyją strategią marketingową. Dzięki automatyzacji marketingu również zbieranie danych jest łatwiejsze, a ich analiza i wykorzystanie – bardziej efektywne. 

Platformy do marketing automation analizują historię zakupów, preferencje i zachowania konsumenckie kontaktów w Twojej bazie danych i na tej podstawie dobierają spersonalizowaną komunikację marketingową.  

 

Jak działa marketing automation? 

Większość dostępnych narzędzi do automatyzacji marketingu analizuje zachowanie użytkownika w sklepie internetowym lub na stronie www i w odpowiedzi na jego działania włącza odpowiednie powiadomienia. W praktyce oznacza to, że każde kliknięcie, otwarcie emaila, porzucenie koszyka zakupowego lub inne działanie wykonane przez internautę jest zauważane, analizowane i zapisywane. Na podstawie zachowania na stronie, zaangażowania w proces zakupowy czy innych wspólnych cech możesz dokonywać segmentacji użytkowników. Następnie, do każdego segmentu skierować spersonalizowaną komunikację. Do wyboru masz takie kanały jak: wiadomości SMS i email, powiadomienia web push i mobile push, chatboty i social media.  

Jeśli prawidłowo skonfigurujesz wszystkie elementy, platforma do marketing automation będzie działać praktycznie sama, a Ty zyskasz czas na planowanie i realizację bardziej kreatywnych zadań. 

 

Jakie korzyści przynosi firmom marketing automation? 

Przede wszystkim zwiększenie ilości konwersji. Marketing automation skuteczniej niż inne narzędzia pomaga odzyskać porzucone koszyki, przeprowadzić akcje rabatowe dla stałych klientów czy zachęcić do ponownych zakupów. Z perspektywy użytkownika wszystko to dzieje się w naturalny i niewymuszony sposób. 

Automatyzacja marketingu pomaga również zwiększyć lojalność i poziom satysfakcji klientów. Przyczynia się do tego spersonalizowana komunikacja i odpowiednio wyważona częstotliwość wysyłki komunikatów. Kiedy użytkownik otrzymuje tylko chciane wiadomości i propozycje zakupów dobrane do zainteresowań, to czuje się komfortowo oraz jest bardziej skłonny do zakupów. Takie podejście do marketingu poprawia doświadczenia konsumenckie, skraca ścieżkę zakupową i ma wpływ na ogólną opinię o usługach czy obsłudze. 

Marketing automation usprawnia konfigurowanie i realizację złożonych strategii marketingowych. Dzięki automatyzacji wdrażanie skompilowanych, wieloetapowych kampanii marketingowych jest prostsze, sprawniejsze i łatwiejsze w monitorowaniu. Efekty przychodzą szybciej i łatwiej jest wprowadzać niezbędne optymalizacje.  

 

Czy marketing automation nada się dla każdego biznesu? 

Automatyzacja marketingu jest w stanie poprawić wyniki nie tylko w branży e-commerce! Z powodzeniem korzystają z niej również instytucje bankowo-finansowe, ubezpieczyciele, hotele, opieka zdrowotna czy firmy motoryzacyjne. 

Choć wszyscy korzystają z tego samego narzędzia, to każda branża wykorzystuje marketing automation inaczej. Hotele przypominają o rezerwacjach, placówki zdrowotne wysyłają wyniki badań, a ubezpieczycie mogą oferować swoim klientom pakiety usług zależnie od pory roku czy wykonywanej pracy. To, co ich wszystkich łączy, to troska o klienta i chęć zapewnienia spersonalizowanej obsługi oraz realizacji sprzedaży krzyżowej (cross-selling) oraz upsellingu. 

 

Mamy nadzieję, że teraz już rozumiesz czym jest automatyzacja marketingu, jakie oferuje możliwości oraz jakie są jej zalety dla różnych branż. Pamiętaj jednak, że to tylko narzędzie – a jego efektywność zależy od Twoich działań, m.in. odpowiedniej konfiguracji platformy i dobrze przemyślanej strategii marketingowej.  

 

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments