Zanim zdecydujemy się na założenie własnej firmy, powinniśmy dokładnie określić jej strategię. To od niej zależy jak wiele uda nam się osiągnąć. Pozwala ona także dokładnie zaplanować kolejne kroki działalności. Do dobrze przygotowanej strategii marketingowej będziemy mogli wracać przez lata, dlatego warto o nią zadbać.
Czym cechuje się skuteczna strategia marketingowa?
Misja i cel
To one stanowią podwalinę strategii. Należy pamiętać, że cele jakie przed sobą stawiamy powinny być mierzalne, konkretne, możliwe do osiągniecia, ważne dla firmy i oczywiście dokładnie określone w czasie. Cele, które ciężko zmierzyć lub których nie sprecyzujemy nie wniosą niczego do naszej firmy. Mogą jednie powodować frustrację i zmniejszać motywację do działania. Misja z kolei jest dość ogólna i definiuje główną funkcję firmy. Strategia marketingowa bez misji właściwie nie może istnieć.
Plan działania
Kolejnym krokiem jest określenie niezbędnych danych odnoszących się do naszego produktu. Chodzi tu między innymi o dokładny opis wszystkich jego funkcji i oczywiście korzyści jakie za sobą niesie. Nie można także zapominać o planie dystrybucji oraz określeniu ceny, która pozwoli na osiągnięcie zysku. Oczywiście na początku bardzo ciężko jest wybić się z nowością na rynku. Dlatego też nie wolno nam zapominać o promocji. Może ona obejmować różne kanały, w zależności od tego gdzie znajduje się nasza grupa docelowa.
Analiza otoczenia
Strategia marketingowa nie obędzie się bez dokładnej analizy konkurencji. Powinniśmy wiedzieć jak wygląda ich sieć dystrybucji, ceny i w jaki sposób promują swoje produkty. Znalezienie takich informacji nie zawsze jest łatwe, ale z pewnością będzie miało znaczenie podczas planowania własnych działań.
Pamiętając o sobie
Nie należy zapominać o bardzo ważnej kwestii, czyli tak zwanej analizie SWOT. Polega ona na rozpisaniu mocnych i słabych stron naszej działalności oraz wszystkich szans i zagrożeń jakie na nas czekają. Taka analiza pozwoli nam odnaleźć własne miejsce na rynku i wskaże obszary nad którymi powinniśmy pracować.