Fotografia produktowa odzieży to niemalże zawsze fotografia reklamowa. Jej zadaniem jest atrakcyjne przedstawienie ubrań. W naszym artykule przyjrzymy się bliżej konkretnym rodzajom kadrów wykorzystywanych dziś w fotografii reklamowej odzieży. Zaczniemy nieco przekornie, bo od ujęć uznawanych teoretycznie za proste, flatshot i flatlay, by następnie płynnie przejść do tematu ich popularności w fotografii odzieżowej również.
Spis Treści
Packshot, flatshot i flat lay
Zacznijmy od wyjaśnienia, jak w języku fachowych fotografów nazywane są podstawowe rodzaje kadrów w zdjęciach reklamowych produktów, zaznaczając przy tym: nie tylko odzieży. Podstawowy termin, to packshot – zdjęcie produktowe, które wyraźnie oddaje rzeczywisty wygląd przedmiotu. Zdjęcia typu packshot prezentują produkt zwykle na jednolitym, najczęściej białym tle. Mogą to być ujęcia bezcieniowe lub z odbiciami, czy refleksami.
Szczególnym rodzajem fotografii produktów jest flatshot, zdjęcie produktu ułożonego na płasko wykonane od góry. Produkt na zdjęciu przedstawiony jest samodzielnie. Gdy podobna fotografia – na płasko, z ujęciem z góry – obejmuje jednocześnie kilka produktów lub produkt w zaaranżowanej kompozycji (np. odzież z dodatkami), mówimy o zdjęciu flatlay. To umowne nazwy.
Fotografia reklamowa odzieży innych wariantach
Zdjęcia reklamowe odzieży to oczywiście nie tylko zdjęcia na płasko, kadry flatshot, ujęcia flatlay. Producenci i dystrybutorzy ubrań bardzo często stawiają przecież na zdjęcia odzieży na modelach i manekinach, także w ujęciach 360 st. Wynika to z faktu, że potencjalny klient chce po prostu zobaczyć, jak ubranie wygląda w trójwymiarze, jak się układa.
O to, skąd jednak zainteresowanie zdjęciami typu flatshot i flatlay w fotografii reklamowej odzieży, podpytaliśmy w Photographic.pl i odpowiedź jest zaskakująco prosta. Nie zawsze chodzi o to, że zdjęcia ubrań na płasko są tańsze, a do tego ich wykonanie trwa z założenia krócej. Jest jednak inny aspekt: ciekawie stworzone płaskie kompozycje ubrań, zwłaszcza z dodatkami, uwiecznione na fotografiach potrafią naprawdę wzbudzać zainteresowanie. Przykład: przeglądając online kilkanaście ofert bardzo podobnych t-shirtów, naszą uwagę bardziej przyciągnie produkt w ciekawej aranżacji niż proste zdjęcie. Na koniec dodajmy jednak, że fotografia reklamowa produktów to temat bardzo szeroki i zdania o nim mogą być podzielone. Można jednak śmiało powiedzieć, że fachowo zrealizowane ujęcia odzieży flatshot i flatlay rzeczywiście mogą być prawdziwą reklamą, zwłaszcza w Internecie.