Google Analytics zdobył swojego godnego następcę. W nowszej wersji napotkamy szereg poprawek, upgrade-ów i funkcji, których brakowało jego poprzednikowi. Chociaż starsza wersja Google Analytics – Universal jest wciąż popularna, to zachęcamy już do przechodzenia na Google Analytics 4. Przyjrzyjmy się zatem, dlaczego lepiej jest się przełączyć i czego możemy się spodziewać w nowszej wersji.
Spis Treści
Po co w ogóle są narzędzia Google Analytics?
Prowadząc stronę internetową może nas zastanawiać ile użytkowników odwiedza naszą witrynę, jak długo na niej zostają i w jaki sposób tutaj trafili. Google Analytics służy odpowiedzi na te wszystkie pytania. Mówiąc w skrócie, jest to system statystyk, które są zbierane przez specjalny kod JavaScript umieszczony na stronie. Dzięki niemu, narzędzie zbiera wszystkie informacje o aktywności na naszej witrynie i przekazuje nam do wglądu za pomocą indywidualnego konta Google. Tego typu raporty, to cenne dane dla prowadzących wszelkie serwisy internetowe, a śledzenie ruchu na stronie dostarcza informacji m.in. o udanych akcjach marketingowych. Google Analytics w końcu to część platformy Google Marketing służącej do oferowania i zarządzania reklamami on-line.
Jakie nowości spotkamy w czwórce?
Różnice pomiędzy Universal, a 4 będą się wyróżniały na pewno dla wprawionych użytkowników. Ulepszeniu uległy jego funkcje wewnętrzne, które poprawiają działanie niektórych podzespołów. W ten sposób możemy odczuć znaczne różnice np.: pomiędzy metodami wykonywania pomiarów przez oba systemy, bądź metodami identyfikacji użytkowników. Pełne porównanie obu systemów możecie znaleźć klikając w ten link, jednak skupię się jedynie na kilku najważniejszych, które znacznie polepszają pracę Analytics 4, względem jego poprzedniej wersji.
Przede wszystkim poprzednia wersja miała swoje limity. Universal Analytics w swojej darmowej wersji umożliwiał wykonanie jedynie 10-ciu działań, czyli interakcji skutkujących przesłaniem informacji do systemu. W nowszej wersji to ma się zmienić i chociaż limity w jego funkcjonowaniu wciąż będą odczuwalne, to na pewno Analytics 4 zapewni nielimitowaną liczbę działań, co już znacznie zachęca użytkowników do przełączania się na nowszą wersję.
Dodatkowo zmianie ulega sposób wyświetlania informacji i ich gromadzenia. Analytics 4 wprowadza małe zmiany w tym obszarze, oferując inne grupowanie treści, w przypadku gromadzenia danych, odświeżone metody wyświetlania ekranu czy organizacji sesji.
Pomimo zmian, wiele funkcji pozostanie przeniesionych do Analytics 4 w niezmienionej postaci, przez co nie będziemy odczuwali znacznej różnicy w użytkowaniu obu programów. Na pewno nie zmieni się interfejs Google Analytics, który zostanie jednak wzbogacony nowymi funkcjami. Sposób użytkowania również nie będzie się różnił, a opierał na dawnym modelu, do którego byliśmy przyzwyczajeni. Wydaje się, jakby Google był zadowolony ze swojego programu, jednak chciał udoskonalić kilka funkcji, na które narzekali użytkownicy, bądź które wydawały się być mało komfortowe. Wiedząc, w jaki sposób obsługiwać Universal Analytics, na pewno odnajdziemy się w jego nowszej wersji, a do tego będzie się nam ona wydawała bardziej funkcjonalna.
Dlaczego warto jest się przełączyć na nowe Analytics?
Póki co, użytkownicy mogą jeszcze dryfować pomiędzy oboma programami, przełączając się z Universal do 4 i z powrotem. Jednak niedawno Google ogłosiło, że z dniem 1 lipca 2023 zamierza zawiesić udostępnianie wersji Universal, co oznacza tyle, że przestanie ona obsługiwać Internet i zbierać dane. To samo ma się stać w przypadku jego płatnej wersji Analytics 360, która ma zostać zawieszona kilka miesięcy później, z dniem 1 października 2023 roku. Mając na względzie, że premiera Google Analytics 4 odbyła się 14 października 2020 roku, możemy cieszyć się z tego, że Google dało nam dużo czasu na przyzwyczajenie się do nowej wersji i przejście na użytkowanie „czwórki”. Instrukcje, co do tego, w jaki sposób działa Google Analytics 4, możecie znaleźć klikając w ten link. Znajdują się tam porady dotyczące tego, w jaki sposób rozpocząć pracę z programem, oraz wiele cennych informacji dotyczących zmian i tego na co zwrócić uwagę.
Dlaczego w ogóle przejmować się Analytics 4?
Kto zna program Google Analytics od dłuższego czasu, nie będzie potrzebował żadnych dodatkowych zachęt do jego użytkowania. Od swojej premiery w 2005 roku Analytics stało się potężnym narzędziem do śledzenie aktywności w Internecie. Dzisiaj jest wymieniany jako standardowe narzędzie i wielu nie wyobraża sobie pracy bez zaglądania do jego raportów. Chociaż Universal odchodzi do lamusa, to możemy się spodziewać nowego i lepszego programu, wzbogaconego o wiele potrzebnych funkcji. Nie pozostaje zatem nic innego, jak przekonanie się o jego możliwościach „na własnej skórze”.