Jaki typ franczyzy wybrać?

Jaki typ franczyzy wybrać?

Firma

Samo znaczenie słowa franchise pochodzi z języka francuskiego i znaczy nic innego jak KONCESJA, co w sposób prosty przedstawia system funkcjonowania umów między franczyzobiorcą a franczyzodawcą.

Jaki typ franczyzy wybrać?

Współpraca między wyżej określonymi podmiotami opiera się na umowie, gdzie franczyzodawca jest stroną oferującą prawo do korzystania z nazwy handlowej franczyzodawcy, jak i do jego znaku towarowego i każdej pomocy technologicznej oraz komercyjnej.

Umowa jednakże jest zastrzeżona przymusami, które leżą po stronie franczyzobiorcy oraz zwykle są one dosyć rygorystyczne.

Jaki typ franczyzy wybrać?

Podejmując wyzwanie jakim jest prowadzenie punktu franczyzowego, możemy napotkać się z rozmaitymi jego typami.
Przeważnie spotykaną jest Franczyza partnerska polegająca na prowadzeniu punktu na rzecz franczyzodawcy, jednakże przy równoczesnym zarządzaniu przez niego własnych macierzystych punktów. Analogiczną w działaniu jest także jest franczyza sieciowa oraz indywidualna, gdzie jesteśmy jednym z licznych punktów/odbiorców franczyzodawcy. Z punktu widzenia franczyzodawcy szczególnie korzystną dla niego samego jest podpisanie umowy na podstawie franczyzy subordynacyjnej, gdzie franczyzodawca nie prowadzi jednostek, lecz bierze korzyści z opłat połączonych z posiadanej idei, natomiast podmiotami rozwijającymi sieć są sami franczyzobiorcy. W wypadku, kiedy mamy w swoich zasobach współpracę z licznymi podmiotami, możemy zastanowić się nad zawarciem umowy na zasadach Master franchisingu, polegającego na posiadaniu wyłączności od franczyzobiorcy na prowadzenie oraz rozwijanie jego koncepcji, z równoczesnym zawieraniem umów oraz współpraca ze swoimi sub-franczyzobiorcami.

Rozszerzanie firmy

Jak wynika z powyższego franczyza opiera się na budowie oraz rozwoju przedsiębiorstwa, przez rozszerzanie własnej firmy, wedle podobnych wzorów oraz przy podobnym systemie jej działania, wspartego na stworzeniu sieci punktów. System tenże ma za zadanie stworzenie oraz wypozycjonowanie, i co za tym idzie wzmocnienie firmy franczyzodawcy. Jako pomysłodawca, franczyzodawca na bazie podpisanych umów zobowiązuje się z równoczesnym zobowiązaniem franczyzobiorcy do przeprowadzenia standaryzacji we wszelkich funkcjonujących pod jego szyldem punktach. Franczyzodawca na bazie umowy jest przymuszony do dostarczenia wszystkich instrukcji oraz systemów działalności współdziałających podmiotów, gwarantuje pomoc w organizacji punktu ect, więc przekazuje know-how podmiotowi podejmującemu współpracę z nim.

Możliwe wydatki?

Na start osoba zainteresowana rozpoczęciem współpracy ma obowiązek (jednak nie zawsze) do zapłacenia opłaty wstępnej, na bazie której franczyzodawca przedstawia mu własny pomysł na działalność i udostępnia wszystkie materiały oraz plany działania, z równoczesnym wskazaniem istotnych informacji w celu realizacji określonych oraz zapisanych reguł ( np. określenie dostawców, z jakimi franczyzobiorca podpisał umowy na dobrych warunkach, których inwestor w trybie indywidualnych pertraktacji nie byłby w stanie zawrzeć).

Więcej informacji
Artykuł powstał we współpracy z https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci – bądź na bieżąco.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments