Firma o której będzie mowa, stanowi filar transportu drogowego, spedycji i ogólnie pracy dla przewoźnika. Była również miejscem powstania jednego z najpopularniejszych jednostek napędowych, silnika Diesla.
MAN – ciężarowy przyjaciel przewoźników
Firma o której będzie mowa, stanowi filar transportu drogowego, spedycji i ogólnie pracy dla przewoźnika. Była również miejscem powstania jednego z najpopularniejszych jednostek napędowych, silnika Diesla.
Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg, w skrócie MAN. Firma która powstała w czasach prawdziwie zamierzchłych bo w 1758 r. kiedy to w niemieckim Oberhausen powstała Huta św. Antoniego, w której wkrótce potem rozpoczęto produkcję maszyn. W 1873 r. koncern przybrał nazwę GHH Gutehoffnungshutte. Wraz z rozwojem firmy przyszedł czas na partnera biznesowego i w konsekwencji „Fabryka Maszyn w Augsburgu” połączyła się z Towarzystwem Budowy Maszyn w Norymberdze” tworząc Maschinenfabrik Augsburg – Nürnberg, MAN.
Niemal od samego początku, bo od 1893 r. Z firmą tą związany był wynalazca wiekopomnego silnika wysokoprężnego, Rudolf Diesel. Dodatkowo, zakłady MAN współpracowały z firmą Bosh, co w 1923 roku zaowocowało pierwszą wyprodukowaną ciężarówką marki MAN.
Przez cały okres przedwojenny firma rozwijała produkcję i wprowadzała coraz liczniejsze innowacje w konstrukcji silnika i napędzie, jak na przykład samochód ciężarowy z silnikiem z umieszczoną w jednym mechanizmie skrzynią biegów i sprzęgłem. Wprowadzono też do produkcji niezwykłą na swoje czasy, 3-osiową ciężarówkę o ładowności 10 ton. Stało się to w 1926 r. Przełomowym wynalazkiem w tamtym okresie była tłoczkowa pompa wtryskowa Bosh, wprowadzona do produkcji w 1927 r.
Powojenną produkcję pojazdów MAN zaczęto już grudniu 1945 r. Produktem był 4,5 tonowy pojazd typu ML 4500 wzorowany na wcześniejszym modelu SML.
Od tego momentu do nawiązania współpracy z Renault-Saviem w roku 1963 trwa samodzielna produkcja kolejnych modeli. Wraz z Renault opracowano ciężarówkę z kabiną uchylną, niezwykle ważny element w pracy dla przewoźnika, ponieważ ułatwia on pracę przy silniku, kiedy pojazd znajduje się poza warsztatem.
Ze współpracy z Renault zrezygnowano w 1979 r. na rzecz Volkswagena. Na początku lat 80. tworzono nowe typoszeregi pojazdów użytkowych. W 1986 r. seria F9 jako druga ciężarówka MAN zdobyła tytuł Truck of the Year. Dziś MAN, jako część koncernu Volksvagen AG, jest czołowym producentem ciężarówek i autobusów, mając swoje fabryki min. w Brazylii, Polsce i Indiach. Dostarcza sprzęt do realizacji logistyki, spedycji i dzięki niemu, praca dla przewoźnika, osobowego czy towarowego jest wydajna wygodna.