Rozliczanie płacy minimalnej we Francji jest podstawowym obowiązkiem firm, których kierowcy realizują usługi przewozu międzynarodowego na terenie tego państwa. Zgodnie z ustawą Loi Macron oraz wdrożonym dekretem nr. 2016-418, francuskie wynagrodzenie minimalne dla delegowanych kierowców ciężarówek wyszczególnione zostało w określonych regulacjach. Konieczność wypłacania ustalonej stawki za każdą godzinę pracy wpływa na koszty pracownicze polskich firm transportowych działających we Francji, a także wymusza pewne obowiązki administracyjne na pracodawcach organizujących podróże służbowe swoich pracowników.
Obowiązki administracyjne
Przedsiębiorstwa transportowe zobowiązane są do wyznaczenia swojego przedstawiciela na terenie Francji, we wszystkich możliwych przypadkach delegowania. Dotyczy to zarówno kabotażu, jak i przewozu dwustronnego. Przedstawiciel tego typu odpowiedzialny jest za reprezentowanie przedsiębiorstwa we Francji, a także dostarczanie wymaganej dokumentacji. Firma transportowa musi też wypełnić dla każdego delegowanego kierowcy ciężarówki odpowiednie zaświadczenie o fakcie delegowania. Wymogiem administracyjnym jest również prowadzenie ewidencji czasu pracy realizowanej na terytorium Francji. Kierowca ciężarówki powinien trzymać zaświadczenie o delegowaniu w pojeździe, razem z dokumentem potwierdzającym zawarcie umowy o pracę.
Zasady rozliczenia
Rozliczanie płacy minimalnej we Francji obejmuje wyznaczenie godzin pracy w sposób zgodny z obowiązującymi na terenie tego państwa zasadami. Powinno uwzględniać godziny równoważne oraz nadliczbowe, wypłacane z odpowiednim dodatkiem według obowiązującej stawki. Od stycznia 2019 roku, stawka płaca minimalna we Francji zwiększyła się i obecnie wynosi 10,03 euro za godzinę. W rozliczeniu należy też uwzględnić czas pracy tzw. amplitudy, która oznacza okres między odpoczynkami pracownika. Konieczne jest ponadto wyznaczenie dni urlopu oraz pozostałych wolnych dni, włącznie z odnoszącymi się do nich wynagrodzeniami. Obowiązek rozliczania płacy minimalnej we Francji nie dotyczy przewoźników, którzy wykonują jedynie przejazdy tranzytowe.
Płaca minimalna a prawo unijne
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, składniki wynagrodzenia oraz pozostałe dodatki uwzględnione w państwowym układzie zbiorowym dotyczą również delegowanych pracowników francuskich. Regulacje te nie są tożsame z przepisami prawa unijnego, jednak podlegają weryfikacji w przypadku przeprowadzania kontroli przez francuską Państwową Inspekcję Pracy. Francuskie służby kontrolne wymagają honorowania krajowych przepisów, nawet jeżeli sprzeciwiają się temu organy unijne. Płaca minimalna wynikająca z układu zbiorowego może wówczas zawierać nie tylko minimalną stawkę godzinową, ale również dodatek stażowy (uzależniony od długości pracy i wynoszący do 8 proc.), dodatek z tytułu pracy porą nocną, wszelkie dodatki z tytułu pracy w święta i niedziele oraz należności z tytułu podróży służbowych, naliczane za każdy dzień z zakwaterowaniem oraz dwoma posiłkami.
Konsultacja techniczna Dziękujemy firmie przedstawicielstwo.eu za konsultację techniczną. |