Seniorzy: jak zachować sprawność intelektualną na emeryturze?

Seniorzy: jak zachować sprawność intelektualną na emeryturze?

zdrowie i uroda

Choć z wiekiem mózg się starzeje, nie oznacza to wcale, że nie można tego procesu spowolnić. Przecież od lat mówią, że działa jak mięsień. Jeśli więc będziemy ćwiczyć nasze umysły, z dużym prawdopodobieństwem starość będzie dla nas łaskawsza.

Mózg dojrzewa dłużej, niż myślisz

Według odkryć naukowców mózg wcale nie osiąga dojrzałości, gdy wchodzimy w dorosłość. Podobno to w wieku 50 lat jest u szczytu swoich możliwości! A na przykład jego część odpowiedzialna za sposób wypowiadania się działa najlepiej dopiero ok. 67 roku życia.

Jasne, z wiekiem ciężej się nam uczyć i pamięć płata figle. Jednak ogólnie prawda wygląda tak, że mózg starzeje się później niż pozostałe „części” naszego organizmu. A my możemy o niego dbać, aby zapobiec oznakom demencji lub chociaż ją ograniczyć.

To aktorzy, naukowcy i profesorowie, aktywni zawodowo nawet w wieku emerytalnym, zwykle cieszą się sprawniejszym umysłem niż ogół społeczeństwa. To nie przypadek. Uczenie się, zapamiętywanie nowych rzeczy to najlepsze ćwiczenia dla mózgu. Ale znajdzie się ich znacznie więcej.

Poznaj ćwiczenia i dietę dla mózgu

Niemal zabójcze dla umysłu są rutyna, powtarzalność, bezczynność. Nie poleca się długiego oglądania telewizji, to dodatkowo rozleniwia nasze mózgi. Ten cenny organ trzeba stymulować, grając np. w Sudoku, rozwiązując rebusy, pisząc i zapamiętując wiersze. To dlatego właśnie niezłym pomysłem okazuje się nauka języków obcych czy zapisanie się na uniwersytet trzeciego wieku. Choć naukę przyswaja się już nie tak łatwo jak kiedyś, trzeba to traktować nie jako cel sam w sobie, ale jako robienie czegoś dobrego dla naszego umysłu.

Ważne również, aby zapewnić sobie dawkę ruchu, bo – jak mówią – w zdrowym ciele zdrowy duch. Aktywność fizyczna dotlenia mózg, a ten zużywa podobno aż 20% dostarczanego do organizmu tlenu! Dlatego spacery, nordic walking czy golf wydają się zbawienne dla seniorów.

Warto również zadbać o relaks. Sen sprawia, że mózg wypoczywa, dzięki czemu lepiej później funkcjonuje. Na lepszą jakość snu wpływa nie tylko ruch, ale także ogólny spokój ducha. Może więc warto rozważyć techniki relaksacyjne lub ziółka przed zaśnięciem?

Nie bez znaczenia okazuje się również dieta. Za najlepszą dla zdrowia uchodzi śródziemnomorska, czyli bogata w warzywa i owoce. Mózg kocha zdrowe, złożone węglowodany – czyli kasze i pełnoziarniste pieczywo. Lubi proteiny i dobre tłuszcze – czyli nie tłuszcze trans, w które obfitują frytki, chipsy, a nawet margaryna! Z witamin i minerałów poleca się dietę bogatą w witaminy z grupy B, a także przeciwutleniacze takie jak A, C, E oraz żelazo. Nie można zapomnieć o kwasach omega-3, które znajdziemy m.in. w rybach oraz w niektórych olejach, oliwie i siemieniu lnianym. Przy okazji siemię dobrze działa na perystaltykę jelit. Do diety warto również włączyć orzechy.

Co ważne, ta dieta jest uniwersalna – to po prostu samo zdrowie dla każdego w każdym wieku. Im szybciej zaczniemy się racjonalnie odżywiać, tym lepiej dla naszego organizmu, w tym także mózgu.

Na co warto postawić, by mieć sprawny umysł?

Jeśli chcesz się cieszyć dobrym zdrowiem, nie tylko fizycznym, dbaj o swój mózg, zanim trafisz na emeryturę. W Twoim życiu nie powinno zabraknąć sportu, ćwiczeń intelektualnych i odpowiednio zbilansowanej diety. Wszak lepiej zapobiegać, niż leczyć, prawda?

Prosenior
Artykuł został przygotowany przez firmę Prosenior oferującą pracę jako opiekunka, opiekun osób starszych w Niemczech.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o