W 2018 roku większość banków w Polsce uruchomiła usługę czasowej blokady karty. Wystarczy skorzystać z aplikacji lub bankowości internetowej, zadzwonić na infolinię banku albo udać się tam osobiście, by na jakiś czas zablokować możliwość korzystania z karty płatniczej. Podpowiadamy, na czym polega tymczasowe zastrzeżenie karty i kiedy warto je zastosować.
Spis Treści
Z tekstu dowiesz się:
- na czym polega tymczasowa blokada karty i jak z niej skorzystać,
- kiedy warto zastosować czasowe blokowanie karty,
- co zrobić, gdy tymczasowe zastrzeżenie karty nie wystarczy.
Karty płatnicze, jak każdy niewielki przedmiot, mają to do siebie, że czasami można je zgubić. Oczywiście niekiedy zdarza się, że nasza karta została skradziona lub zostawiliśmy ją w sklepie. Często jednak karcie nic nie zagraża, a my po prostu nie pamiętamy, gdzie ją odłożyliśmy. Niekiedy celowo zostawiamy ją bez opieki, np. w szatni. W takich sytuacjach na wszelki wypadek możemy dokonać tymczasowego zablokowania karty. Sprawdź, co warto wiedzieć na temat tej usługi.
Na czym polega tymczasowe zastrzeżenie karty?
Czasowa blokada karty to nic innego jak tymczasowe zablokowanie jej funkcji na kilka lub kilkanaście dni. W tym czasie nie można płacić nią za zakupy (również w internecie) ani korzystać z bankomatów. Banki umożliwiają również wskazanie innych funkcji, które staną się niedostępne – możesz więc dodatkowo zablokować m.in. możliwość zmiany kodu PIN albo limitu dokonywanych transakcji. Po odnalezieniu zguby lub przed planowaną transakcją tymczasową blokadę karty można wyłączyć.
Jak zastrzec kartę na jakiś czas? To zależy od konkretnego banku. W Polsce można skorzystać z tej usługi na kilka sposobów.
- Przez aplikację mobilną – wystarczy przejść do odpowiedniej sekcji w aplikacji na telefonie i wybrać opcję tymczasowej blokady karty.
- Przez bankowość internetową – czyli na stronie internetowej, która umożliwia obsługę konta. W tym przypadku także należy przejść do odpowiedniej sekcji (ich nazwy mogą się różnić w zależności od banku).
- Dzwoniąc na infolinię – wystarczy, że skontaktujesz się telefonicznie ze swoim bankiem i poprosisz pracownika o czasowe zablokowanie karty. W takim przypadku musisz mieć przy sobie dane, które pozwolą pracownikowi na zweryfikowanie Twojej tożsamości.
- Podczas wizyty w oddziale banku – możesz udać się do swojego banku osobiście i poprosić o włączenie usługi. Na wszelki wypadek warto mieć wtedy przy sobie dokument tożsamości.
Usługa tymczasowej blokady karty (podobnie jak jej zastrzeżenie) jest bezpłatna.
Tymczasowa blokada karty – kiedy ma sens?
Zablokowanie karty na kilka dni może być przydatne w sytuacji, gdy nie masz pewności, czy rzeczywiście ją zgubiłeś. Warto skorzystać z tej opcji, jeśli podejrzewasz, że zostawiłeś ją w kieszeni kurtki, w pokoju hotelowym lub u dobrego znajomego, a nie masz możliwości jej natychmiastowego odzyskania. Skorzystaj z tej usługi także wtedy, gdy nie możesz znaleźć karty w domu, a jesteś pewien, że nie ma jej na zewnątrz lub gdy celowo zostawiasz kartę w miejscu publicznym (np. w szatni na siłowni lub basenie). W takich przypadkach warto ograniczyć stres i zawczasu zabezpieczyć swoje pieniądze.
Jednak w niektórych sytuacjach tymczasowa blokada „plastiku” może nie wystarczyć. Podejrzewasz, że osoba postronna poznała wrażliwe dane z karty – np. kod PIN, datę ważności lub kod CVV/CVC – które umożliwiają dokonywanie transakcji internetowych bez Twojej zgody? Wtedy bezpieczniej zablokować kartę na stałe.
Co zrobić, gdy tymczasowe zastrzeżenie karty to za mało?
Co jednak w sytuacji, gdy nie odwiedzałeś znajomych i nie przypominasz sobie, byś zgubił kartę w domu? Jeśli nie masz pewności, co stało się z Twoją kartą, dokonaj jej blokady poprzez system zastrzegania kart, który powstał z inicjatywy Związku Banków Polskich. System działa 24 h na dobę. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer 828 828 828 i podasz nazwę swojego banku, a system automatycznie przekieruje Cię na jego infolinię. W ten sposób będziesz mógł szybko zastrzec kartę – gdy to zrobisz, uniemożliwisz korzystanie z niej przez osobę postronną. Pamiętaj jednak, by zwrócić się do swojego banku z prośbą o wydanie nowej karty. Więcej informacji na temat usługi znajdziesz na stronie https://zastrzegam.pl/.