Czy sprzedawca może przesłać Ci link do płatności online poprzez komunikator, sms czy e-mail? Absolutnie nie! Oszuści w internecie używają takich metod, aby przekierować Cię do fałszywych stron portali sprzedażowych lub bramek płatności. W ten sposób pozyskują Twoje dane logowania do bankowości internetowej albo numer karty płatniczej. A od tego już tylko krok do wyczyszczenia Twojego konta z oszczędności. Specjaliści Systemu Zastrzegania Kart tłumaczą, jak nie dać się nabrać internetowym oszustom.
Z tekstu dowiesz się:
- jak rozpoznać fałszywe strony internetowe oraz niebezpieczne linki do płatności,
- o czym pamiętać, aby nie paść ofiarą oszustów w internecie,
- jak reagować, jeśli na Twoim koncie zostały wykonane podejrzane transakcje.
Twoje pieniądze na koncie bankowym są naprawdę dobrze chronione. Chyba że… dasz się oszukać i sam podasz złodziejowi wrażliwe dane. Oczywiście, zdarzają się szczególne przypadki, w których oszuści wykradają dostęp do oszczędności, a ich posiadacz nie ma na to żadnego wpływu. Jednak zazwyczaj tego typu sytuacjom da się zapobiec dzięki zachowaniu czujności i wybieraniu wyłącznie bezpiecznych płatności internetowych.
Spis Treści
Jak rozpoznać fałszywy link do płatności?
Przestępcy internetowi zrobią bardzo wiele, aby wykraść dane do bankowości internetowej lub numer karty bankomatowej – i niestety mają do tego naprawdę sporo okazji. Wiele osób, które nie są świadome potencjalnych zagrożeń, łatwo daje się nabrać na różnego rodzaju oszustwa. Dlatego za każdym razem, gdy kupujesz coś online, dokładnie przyjrzyj się formie płatności proponowanej przez sprzedawcę.
Opłacanie zamówienia powinno zawsze zaczynać się na portalu sprzedażowym czy aukcyjnym, na którym robiłeś zakupy. Przekierowanie do płatności przelewem lub kartą jest bezpieczne tylko z tego konkretnego miejsca. Wszelkie dodatkowe linki wysyłane przez sprzedawców, które mają odsyłać Cię na inną stronę do opłacenia przesyłki, to z dużym prawdopodobieństwem oszustwa! Nigdy nie zgadzaj się na wykonanie przelewu czy płatności kartą przez odnośnik otrzymany mailowo, przez komunikator internetowy, SMS czy jakąkolwiek inną tego typu formę.
Zasady bezpiecznych płatności online
Wiesz już, że nie należy korzystać z linków do płatności podawanych przez sprzedawców. Co jeszcze możesz zrobić, aby zwiększyć bezpieczeństwo swoich środków na koncie podczas zakupów online?
- Zawsze wpisuj adres bankowości internetowej ręcznie – nie kopiuj go z innych stron internetowych czy wiadomości.
- Nigdy nie zapisuj w pamięci przeglądarki loginu i hasła do konta.
- Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS przesłane przez Twój bank i komunikaty autoryzacyjne z aplikacji mobilnej.
- Jeśli otrzymasz wiadomość SMS z kodem lub powiadomienie push do autoryzacji płatności, a nie zlecałeś jeszcze żadnego przelewu lub nie rozpoznajesz nadawcy – nie zatwierdzaj operacji.
- Zawsze sprawdzaj dane odbiorcy przelewu, które wyświetlają się automatycznie po przejściu ze sklepu do strony z płatnością online.
- Przed zakupem sprawdź opinie innych internautów na temat sklepu, z którego oferty masz zamiar skorzystać.
- Jeśli kupujesz na platformie sprzedażowej, np. Allegro, sprawdź historię transakcji danego użytkownika. Dowiedz się, czy w przeszłości inni klienci nie mieli z nim kłopotów.
- Zapoznaj się z warunkami sprzedaży, które obowiązują na danej platformie sprzedażowej czy w sklepie internetowym. Zgłaszaj mailowo, telefonicznie lub za pośrednictwem specjalnego formularza każdą kwestię, która wyda Ci się odstępstwem od regulaminu.
Jak uniemożliwić oszustom w internecie dostęp do poufnych danych?
Co zrobić, jeśli padniesz ofiarą internetowego oszustwa, ale zauważysz to dopiero, kiedy z Twojego konta znikną pieniądze? Przede wszystkim nie panikuj i działaj szybko!
Jeśli podejrzane transakcje dotyczą operacji płatności kartą, zadzwoń pod (+48) 828 828 828 i zleć zastrzeżenie. Podany numer telefonu jest uniwersalny dla wszystkich polskich banków, więc nie musisz pamiętać wielu ciągów cyfr, które łączą Cię z poszczególnymi infoliniami. Po połączeniu z pracownikiem banku i weryfikacji Twojej tożsamości karta nie będzie już działać. Nowy egzemplarz trafi do Twojej skrzynki pocztowej najprawdopodobniej w przeciągu kilku dni.
Jeśli natomiast oszuści wykonali z Twojego konta przelew, również jak najszybciej zgłoś ten fakt do banku. Poproś o czasowe zablokowanie całego konta. W takiej sytuacji należy też zgłosić sprawę na policję.
Pamiętaj, że niezależnie od tego, czy oszuści w internecie posłużyli się Twoją kartą płatniczą, czy wykonali przelew, logując się do bankowości internetowej, masz szansę na odzyskanie straconych pieniędzy. Gdy już będziesz mieć pewność, że Twoje pozostałe środki są bezpieczne, koniecznie zapytaj konsultanta, jak możesz ubiegać się o zwrot skradzionych oszczędności.